Over bomen en andere mooie dingen

die ik even kwijt wil

Amersfoort -> Brig

leave a comment »

2016-06-22 impressies van een dagje ICE.

Eerste dag van reis naar Wikimania 2016 in Esino Lario, Italië.
Vandaag: Amersfoort via Utrecht, Frankfurt en Bern naar Brig (Zw.).

Op een splinternieuw perron 18 in Utrecht, onder een prachtig zonnetje, rijdt exact op tijd ICE 123 binnen. Waar zich rijtuig 22 bevindt, kan al worden uitgezocht op de mooie nieuwe displays, die meebewegen met de tijd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Vertrek Utrecht CS: 11:02; aankomst FfmHbf (Frankfurt am Main Hauptbahnhof voor de niet-spoor-freaks) 14:30 (ook op spoor 18). M’n aansluitend trein vertrekt daar 20 min. later van spoor 9.

Helaas in de trein geen WIFI, althans, ik kan het niet vinden. Eerste ding dat ik vergeten ben: de pagina’s op wikipedia waar ik aan wil werken binnen te halen voor offline reading.

Nu eerst een lijstje van ToDo’s.
– elke dag iets op het blog.
– elke dag iets op Wikimania-(verslag)-pages.
– behandel Schubert …… (nl-wiki; nl-ws – contact Wikischim (via mail?)

Verder heb ik van alles te lezen bij me.
En te eten (en drinken).

Ik wil onderweg eigenlijk werken aan:
– RTM (vanwege artikel in OdR 2016-6) = voorheen de Rotterdamse Tramweg Mij / tegenwoordig museumbedrijf bij Ouddorp.
– de Flachbahn = de nieuwe verbinding tussen Zürich en Milaan. Dus misschien heet dat op wiki: de nieuwe Gotthard-tunnel ofzo. Gotthard-Basistunnel, dus.

11:20u.
We zijn al bij Ede. Kijken of het lukt om foto’s te maken van de Enka en de schoorsteen. Bij het fotograferen merk je hoe hard het ding toch rijdt!


We verheugen ons heel erg op de verhuizing naar Enka-Ede. Het is een heerlijk perspectief, dat mooie nieuwe huis daar, tegen de Veluwe aan. Helaas verloopt de communicatie met de aannemer af en toe wat moeizaam. Dat geeft nogal wat stress, vooral voor Wilma. Jammer.
Als ik er nu zo weer langsschiet, dan heb ik er wel echt zin in. Weer eens wat nieuws, na ongeveer 15 jaar Amersfoort.
Nieuwe dingen bedenken, daar. Misschien (voor een deel) andere dingen dan die we in Amersfoort deden. Wilma wil daar nog niet zo over nadenken. Maar ik zit wel wat te fantaseren, af en toe. In Wageningen of in Arnhem iets met Wiki opzetten, vergelijkbaar met het Eemhuis. In Wageningen zou dat mooi kunnen worden gericht op het (internationale) studentenpubliek daar (en natuurlijk ook op docenten en staf van WUR).
Ik moet er wel voor zorgen dat ik ook buiten kan werken, regelmatig. Wilma heeft een oogje op de volkstuinen langs het spoor, maar dat ga ik niet doen. Dat is ook lekker voor haar. Dat ze iets voor zichzelf heeft. Ik wil eigenlijk stoppen in Overberg, op De Laan. Op zichzelf is het wel “bereisbaar”, maar we denken over het opdoeken van de caravan, en ik vind het ook wel genoeg geweest. De uitdaging is er een beetje vanaf.
In en rond Ede staat (nog) heel veel Prunus serotina. Dat blijf ik wel een uitdaging vinden….. Toch nog eens praten met IVN-Veenendaal hoe dat daar nu gaat. Hoe krijgen ze het opschot zo goed weg op verschillende plaatsen (zonder Roundup)? En hoe gaat het om de mensen bij elkaar te krijgen. Is er in Ede ook een IVN?
Misschien in het seizoen twee (halve?) dagen per week en buiten het seizoen iets anders?

11:37u vertrek uit Arnhem.
Even in 7 uur door Duitsland heenknallen……… Toch wel apart.
Koppie thee. Broodjes en thee met liefde toebereid door wv. Heerlijk om nog even aan haar te denken als ik een slokje neem.

De conducteur….. Volgens hem vanaf Oberhausen (betaald) internet.

Zevenaar…… Het is nog steeds mooi weer: zonnig, blauw met hoge bewolking.

12:00u Op een sukkeldrafje door Emmerich. Er is hier flink gespoten langs het spoor (en tussen de sporen). Op Emmerich Bahnhof staat een goederentrein te wachten. Wij gaan ook stilstaan.
Er is een Oosters aandoende buitenlander die zo’n rottig piepje op z’n i-phone heeft. Toetoeteloetoe.
Elke vijf minuten. Word je doodziek van.

Ik probeer het Telekom ICE netwerk….. Verder dan het netwerk kom ik niet. Geen internet. Vroeger lagen er ook nog wel eens foldertjes in de trein meet reisinformatie. Die zie ik nergens.
Maar even wachten tot Oberhausen.

……

Terwijl ik aan m’n stukje over RTM zit te werken zijn we ineens in Duisburg….. Dit moeten we kennen, maar we bevinden ons in een uithoek van het Bahnhof en ik herken nog niks.
Bij het wegrijden wel. Dat grote lelijke ding, waar we een tijdje geleden foto’s hebben gemaakt.

Ik ga eens even mijn snoertje opdiepen. Ik heb hier stroom, geloof ik. Dus het is wel lekker om even op te laden.

13:30u
Zojuist Köln Hbf verlaten. Kop gemaakt. Nu rijd ik de goeie kant uit. Wel lekker, even.
Het is druk in de trein. Nog veel Oosterse typen om me heen. Daarvan zit er een regelmatig hardop te boeren. Heel onsmakelijk. Dat wordt nog wat als de Chinezen het hier voor het zeggen krijgen…..

In Köln Hbf had ik heel even internet. Op het station kun je bij telekom hotspot inloggen en dan krijg je een halfuur online gratis.
Nu lukt het me weer niet meer. Zelfs niet als ik met m’n creditcard zwaai……

Die Flachbahn….
Het eerste deel van een …. luik in OdR heet zo. En in de-wiki wordt er wel even aan gerefereerd in het lemma https://de.wikipedia.org/wiki/Gotthard-Basistunnel. Maar die link moet ik dus nog checken.
Ik ga het straks eens nalezen in OdR.
Nu even iets anders dan treinen.
Ik heb nu al spijt dat ik m’n e-reader niet heb meegenomen. Daar moet ik toch wat meer werk van maken.
En/of de e-boek-reader op dit PEAQ-je installeren. Overigens begin ik aan het PEAQ-je aardig gewend te raken.
O…. de eerste tunnel. Help. M’n oren.
Alleen die linker-hoofdlettertoets. Dat blijft een beetje een probleem. En de toetsjes zitten ook wel erg dicht bij elkaar voor die dikke vingers van mij.
Kijken hoe het gaat met inladen en verwerken van foto’s. Daar heb ik nog niet veel aan gedaan op dit ding.

Dit is geloof ik al de Neubaustrecke. Ook wel een leuke voor wiki! Ausbaustrecke en Neubaustrecke! Checke!
Soms kun je de Autobahn (id) zien die hier langs loopt. Autootjes die langzaam voortkruipen……
Ik moet dit baanvak vermijden. M’n oren…….. Ik heb er echt vreselijk last van. Merkwaardig. Bijv. in een vliegtuig merk ik vaak niet zoveel.

Eens even een stukje Thijsse:
Thijsse – Naar de Natuur
een selectie uit de beschouwingen die Thijsse schreef in ”De (Groene?) Amsterdammer” tussen 1915 en 1928.
De selectie van 41 stukjes werd gemaakt door Jan Nijkamp, Ko Zweeres en Jaap Zwier en gepubliceerd in 1978 bij de Erven Thomas Rap (Baarn?). ISBN 90 6005 150 5. 187 pgs.
De teksten worden verluchtigd met niet eerder gepubliceerde tekeningen uit de schetsboeken van Thijsse zelf.
De artikeltjes zijn gerangschikt in volgorde van het jaargetijde, waarin ze geschreven zijn. Het eerste stukje ‘Strandwandeling’ is geschreven op 10 januari (1915), het laatste, ‘Zaaitijd’, op 28 december (1918). In het tweede stukje, van 17 januari (1920), met de titel ‘Winterzang’, beschrijft Thijsse in de voor hem kenmerkende levendige stijl hoe hij op Nieuwjaarsmorgen een koperwiek hoorde zingen in een iep in het Amsterdamse Vondelpark. Natuurlijk beschrijft hij ook de zang van allerlei andere vogels, die hij rond nieuwjaar hoorde, en vooral de typische “binnensmondse (winter-)zang” die allerlei vogelsoorten in die tijd ten beste geven.

Een volgend stukje, getiteld ‘Peppels’, en voor het eerst gepubliceerd 18 januari 1919, gaat over het ontluiken van de bomen en struiken, en in het bijzonder over de (zwarte) populier. Daarna een artikeltje ‘In de sneeuw’ (11 februari 1922) over de sporen en activiteiten van konijnen in de duinen (in de sneeuw, natuurlijk). Met een tekening van de sporen van konijn, wezel, fazant en kraai.

Thijsse is op z’n best in dit soort korte stukjes. Een mooie spanningsboog. Literair fraai. Etc.

van belang is: op p. 185/6
een korte tekst:
Zwier, Jaap (1978) – ‘Stichting Heimans en Thijssebibliotheek en archief.’
waarin hij schrijft dat in het voorjaar van 1977 de Stichting Heimans en Thijsse bibliotheek en archief in het leven is geroepen…..etc.

Tja. Wat willen we met zo’n boekje. Ik zou het in de Thijsse-bibliografie op nl-wiki wel kort willen beschrijven. Het geeft aan dat nog in de late zeventiger jaren er duidelijk belangstelling was voor het werk van Thijsse, bijvoorbeeld. En buitendien, het is een alleraardigst boekje, en het ontsluit weer wat werk van Thijsse, dat voordien alleen aan de lezers van “De (Groene) Amsterdammer” was voorbehouden. Ik ga ook eens checken of het bijv. via Delpher al ontsloten is. Dan zouden we de policy van onze vriend …. op nl-ws kunnen toepassen. Per stukje een lemmaatje. Misschien onder één paraplu. Zonder proofread.

15:00u Overstap in FfmHbf achter de rug. Was nog even rennen. Want ik wilde natuurlijk weer een aparte foto maken. Niet zo goed gelukt, geloof ik.

Dit is ICE 371 van …. naar Interlaken.
voor mij:
14:50 FfmHbf gleis 9 -> 18:56 Bern gleis 4
Oftewel: ik zit hier tot zeven uur in! Dat is weer een hele ruk! Maar het zal wel niet gaan vervelen, want we komen natuurlijk in interessante streken, zo langzamerhand.

Vanaf Bern is het nog maar een uurtje naar Brig. Ook maar 10 minuten overstaptijd.
Ook hier weer helemaal geen Reiseführer.

15:30 (ongeveer): Mannheim. Ineens zie ik vanuit de trein een plekje dat ik me echt 100% herinner van vroeger. Ik ben hier één keer in m’n leven geweest, geloof ik. En dat is al behoorlijk lang geleden. Op weg naar Rosenheim, of zo, misschien. Een keer met Pien, in ieder geval. Of de kids er al waren weet ik niet meer. Ik herinner me ook een jeugdherberg (dat deden we toen nog) langs de Rijn. En dat we ook in Heidelberg zijn geweest. Waarschijnlijk maar voor een dag. Heidelberg ligt hier vlakbij. Maar dat pleintje….. Met zo’n halve overkapping. Merkwaardig. Dat ik me dat ineens zo heel helder herinner. Wat is daar gebeurd? Ruzie gemaakt? Dat zijn altijd plekken die ik me heel lang herinner. Of was het gewoon iets wat er een beetje uitsprong in het tamelijk non-descripte Mannheim. Mannheim, dat herinner ik me ook nog wel, is – in ieder geval in het centrum – vooral een heel rechthoekig stratenpatroon. Het zal wel helemaal verdwenen zijn in WOII en daarna “op z’n Amerikaans” herbouwd…..

O ja. Dat rare station met die trap bovenlangs. Was dat hier? Ik weet nog wel dat we hier op de ICE moesten stappen. Die van Köln naar Frankfurt bestond natuurlijk nog niet. En ik weet ook nog dat in die tijd een ICE nog iets heel bijzonders was. Dat kun je je tegenwoordig – nu we bijna elke week wel een keer in de ICE zitten (nou ja, overdreven gesproken dan) – niet meer voorstellen!

Die trap bovenlangs is er zo te zien niet meer. Maar het staat nog wel steeds helemaal vol met ICE’s. We rijden nu tegelijk met de ICE naar München het station uit. Zoals je in Amersfoort naar Utrecht tegelijk met de trein naar Amsterdam het station uitrijdt. Alleen moet die trein naar München wel links van ons zijn, en niet rechts……

Ik geloof dat we (Wilma en ik) op de terugweg uit Straatsburg hier weer langs komen. Ach ja. Je zou eigenlijk op al die stations eens op je gemak willen rondkijken. Volgende keer…… Mannheim. Heidelberg. De stad van …. (de filosoof; ik word echt oud – kan helemaal geen namen meer onthouden!).
Hij rijdt nog steeds rechts van ons….
Heel veel heel grote emplacementen hier. Goederen.
Nu een tunnel. Dan zullen we ons wel verabschieden van de trein naar München. Nee dus. Hij rijdt nog steeds naast ons. Iets sneller.

Ik moet echt eens uitzoeken hoe dat internet hier in de trein nou werkt. Als je zo alleen reist is dat toch handig. Om iets op te zoeken / te checken etc.

Een koppie thee. Nu gaan wij weer sneller. Dit is geloof ik wel een Ausbaustrecke. Hij zet er goed de sloffen in. En dan tegelijk die andere ernaast, de hele tijd. Dat duurt nu al een minuut of tien, geloof ik. De autootjes op de weg hiernaast lijken inderdaad stil te staan.

De snelheid gaat eruit. Hoe heet dit ook alweer, waar we nu aankomen? Veel Pinus sylvestris hier. Ik bedenk weer iets wat ik mee had moeten nemen: chocola en koekies. Nou ja. Die kopen we in Zwitserland wel vanavond (als de winkels dan nog open zijn). Ik weet eigenlijk niet of we ergens aankomen. In ieder geval zijn we de ICE naar München kwijt….
Er was iets met een spoorwegdriehoek Mannheim – Heidelberg – ……, dacht ik. Maar of dat klopt…. Het is inmiddels weer hartstikke zonnig, grotendeels blauw. Daarstraks was het een tijdje nagenoeg volledig bewolkt. Volgens mijn globale topografische schattingen – die ik op dit moment niet kan onderbouwen – volgen we vanaf heden min of meer het Rijndal tot aan Basel. Er liggen hier vier sporen. Oostelijk zijn heuvels. Westellijk is alles vlak. Dit zal het Rijndal wel zijn. Dat is hier behoorlijk breed. Ik ben hier eerder geweest, geloof ik. Tot …….

Als m’n thee op is ga ik aan het bier. Er is hier vast wel bier aan boord.
Aha. Karlsruhe. Dat bedoelde ik. Er gaat hier veel volk uit. Maar misschien komt er ook weer veel volk in…..

Even van plaats wisselen. Zo. Nu rij ik vooruit. En ik heb zo’n grote tafel (eigenlijk voor 4 personen) ingepikt. Met z’n tweeën gaat dat goed.
Sla ik het “Das Unternehmensmagazin : Das Magazin von Evonik Industries” (ook wel “das Evonik-Magazin; in ieder geval 2/2016) open, dat hier aan alle klerenhaakjes hangt. Eigenlijk denken dat het een blaadje van het spoor is. Dat is het dus niet. Maar wie vind ik op pag. 8 (en 9): Jimbo!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ja. Wilma rijdt volgende week ook ongeveer deze route. Overstap in Köln en niet naar Frankfurt Hbf (wel: Frankfurt Flughafen), maar verder is het ongeveer hetzelfde. En de volgende halte is Offenburg. Daar moet zij er dan uit, overstappen op de boemel richting Straatsburg.

Volgende keer toch maar weer een pdf-je meenemen met tussenhaltes. En zorgen dat ik iets te weten kom over de WIFI in de trein.
Links (oostelijk) nog steeds die mooie heuvelrij. Hier weer (bijna) de hele tijd vier sporen.

Ook de conducteur kan me niet op internet helpen. En volgens een mede-passagier is het hier een beetje pet met het internet, op de lijn van Mannheim naar Basel. Dan maar niet.
Niet vergeten dat we die dongel van xs4all moeten opvragen!

ca.16:30 Offenburg. Alleen in het verre zuidoosten nog wat wolkjes aan de horizon. Verder strakblauw. Naar het westen kan ik niet kijken. Gordijntje omlaag.
Gaan nog veel mensen uit. Het wordt nu even echt rustig in de trein.
Hier al een stoptreintje naar Basel Bad Bf. En iets verderop komt een heel mooie schone ICE (3 of zo) binnenrijden.

We kunnen nu ook de bergen (van de Elzas?) aan de overkant van de Rijn zien liggen in de verte.
Op pad naar de bord bistro…..
Beetje slecht gepland. Dat krijg je als je geen dienstregeling bij de hand hebt. Het is een rot-stuk lopen. Vier wagons of zo. En we komen binnen op een station. Opvallend is dat het in de voorste wagons veel drukker is dan hier (min of meer achterin).

Die halte was dus Freiburg. Dat was inderdaad geloof ik de plek waar een aantal jaren terug het Kongress van de IME was. Daarvan herinner ik me vooral dat ik vanaf de jeugdherberg wandelend naar het centrum langs een rivier onder een verkeersbrug dippers zag.

Douane door de trein heen. Waar maak je dat nog mee?
Kwart over vijf. We zijn nog maar ruwweg op de helft (van dit gedeelte van de reis).
Het bier smaakt goed. Al moet ik het dan uit een kartonnen beker drinken.

In de hele trein geen Reise-information-flyers gezien. Zouden die opgedoekt zijn bij DB?
Hé! Nu krijg ik ineens wel een ice/portal binnen!
Om precies te zijn: http://ice.portal2/#/start. Het is nog een beta.
Dit is overigens duidelijk geen Ausbaustrecke meer. De trein schommelt van jewelste.
In het portal o.a. een kaart, waarop ik kan zien waar we zijn. (openstreetmap !)
En ik kan ook naar: https://www.bahn.de/m/view/de/index.shtml
voor info over aansluitingen enzo.
Ben benieuwd wat er straks in Zwitserland gebeurt!

Ondertussen aan mijn linkerhand wijnhellingen.
We hebben volgens het ding 1 minuut vertraging.

Nu kan ik ook op de Hotspot terecht. Maar over een paar minuten zijn we in Zwitserland. Dus ik wacht maar even hoe het daar verder gaat.
De verbindingen zijn ook behoorlijk gammel.
Grappig is dat de Openstreetmap-kaart alleen Duitsland laat zien. Zwitserland (en Frankrijk) zijn wit. Heel open!

ca. 17:30 We komen nu eerst in Basel Bad. En dan 14 minuten later pas in Basel SBB. Er wordt hier overigens zo te zien behoorlijk aan het spoor gewerkt.
De directe omgeving van Basel Bad is overigens vergeven van half of helemaal verlaten Nebenbahntjes. Dit was waarschijnlijk historisch het Duitse grensstation.
Merk op dat ik nergens de Rijn heb gezien. Dat is dan met de auto, dat je vlak langs die rivier-begeleidende bossen rijdt, denk ik.

Als we Basel voorbij zijn, zometeen, ga ik m’n schoenen eens even uitdoen! Ik ben nu nog de enige in deze wagon, zo’n beetje. Als dat zo blijft, kan dat wel.

Ik heb m’n biertje al weer op. En thee is er ook niet meer. En ik ben pas over achten in Brig!
Hij staat hier ook behoorlijk lang stil. Dat is dus de grap. Het is maar vijf minuten naar Basel SBB, maar hij staat hier tien minuten stil.
Er flitsen trouwens regelmatig allerlei schattige treintjes (en locs) voorbij. Dat fotografeer ik allemaal niet. Misschien iets voor wv om dat te proberen? Door het raam is sowieso al lastig, voor mij. Dat merkte ik daarnet in Ffm ook alweer.
We komen de Rijn over. Viersporige brug.
In Ffm bij het wegrijden probeerde ik nog wat. Maar dan kan ik niet afdrukken. Hij kan dan niet scherpstellen ofzo. Ik merk dat wel vaker. Vooral als er bijv. te weinig licht is.
Maar nu dus ook. Lastig.
Nog even een tunnel. Het zou wel eens kunnen dat we hier weer kop gaan maken. Even zien dat ik de plaatsen tegenover me vrij hou…..
Ik neem toch nog maar een broodje. Wilma heeft ze niet gemaakt om ze oud te laten worden….

Ho. Een hele schoolklas. Het zal toch niet ineens weer druk worden?
We maken hier in ieder geval kop.

Dat van die schoenen uit gaat in ieder geval niet door. Een popje tegenover me. Die kan ik dat niet aandoen.

Op het station ook een TGV Lyria. Wat dat Lyria precies betekent weet ik eigenlijk niet. Met een soort reclame voor een sportheld.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

18:00 We verlaten Basel SBB. Volgens mij met een dijk van een vertraging.
Volgens het ICE Portal (in Beta) maar 1 minuut.
We zijn nog niet in Zwitserland of alle taluds zijn prachtig gemaaid. Met de bosmaaier. Ze heeft een leuk snoetje en een schattig figuurtje. Jammer van die grote zonnebril. Die maakt het oogcontact wat moeizaam.
Weer een tunnel.
Volgens de kaart (ik heb nu weer een kaart: we zijn in Zwitserland. M’n ”Swiss Travel Map” ligt naast me) krijgen we een paar pittige tunnels.
Eerst maar weer eens een stukkie “Flachbahn”.

Het valt inderdaad wel mee met de vertraging. Overigens is de ICE hier veranderd in een soort veredelde stoptrein. Nu alweer een station gehad. Liestal.

Het popje heeft het gordijn omlaag gedaan. Als het nou het slaapkamer-gordijn zou zijn geweest, zou ik er niks tegen hebben gehad, maar nu mis ik het uitzicht op de lieflijke bergen van Noord-Zwitserland. Er is nog net een spleetje open. Als ik me dubbelvouw kan ik wat zien.
Ik kijk maar naar links. Daar zitten twee oude dames, aan de schaduwkant, met het gordijn open.

Nu dus die lange tunnel naar Olten.
Goed voor m’n oren.

Terwijl mijn verhaaltje over de Flachbahn langzaam vordert rijden we binnen in Olten. Popje ligt te slapen met haar mond open. Niet het toppunt van elegantie. Het is hier spitsuur am Bahnhof. Er gaan ook weer veel mensen uit. Een soort intercity, inderdaad.
Van hier af overigens wel in één ruk naar Bern. Nog een half uurtje. Ik ga zo langzamerhand eens inpakken. Voor je het weet zijn we er.

19:15 Overstap gedaan in Bern.
Nu in:
19:06 Bern gleis 5, IC 828 -> Brig 20:11, gleis 9
Nog een uurtje, dus.
In Bern kop gemaakt.
Vlak voordat we Bern inreden een hoge brug over een dal met een mooi uitzicht richting het oosten (?) op de Alpen. Op de terugweg dus weer. De zon ook goed. Te laat om te fotograferen. Misschien op de terugweg?

Dit is een gezellig treintje. Er is ook een speelhoek voor kinderen enzo. Grotendeels twee verdiepingen. Je kunt boven doorlopen. Er zijn een soort wenteltrapjes naar beneden. Hier en daar zithoekjes. Grotendeels stoelen met (twee maal) vier naar elkaar toe. Keurige stoffen bekleding. Van die bruine Zwitserse koeien in de weiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het is wel genoeg geweest voor vandaag. Ik ben moe. Nog even een hapje zien te scoren daar in Brig, zometeen, de foto’s inladen, misschien een blogpost. En dan maffen en verder.

In de verte hele witte bergen. We zijn bijna in Thun. Daarna in één keer door, geloof ik. Misschien wel goeddeels door een tunnel.
Nu zo ongeveer aan alle kanten om ons heen hoge bergen, met plukjes sneeuw. In de verte – richting het (zuid-)oosten – dus hele witte. We rijden inderdaad naar het zuidoosten.

Stukje langs de Thuner See. We klimmen snel langs de zuidelijke oever van de See omhoog.
O. Dan stoppen we nog een keer in Spiez. Ja ja, hier ben ik ook al eens ooit geweest. Met Gijs. Toen we uit … kwamen en een rondje maakten via het meer van Geneve en Zweisimmen.
Prachtig. Station met uitzicht over het meer.

Station uit. Nog wat meer afbuigen naar het zuiden. En meteen een tunnel in. Dit is dan de Lötschberg-route. Volgens mijn kaart is hier helemaal nog geen tunnel. Pas een aantal km verder. We rijden nu recht op zo’n witte kammeleuter af. Langs een woest stromende rivier. Wij slingeren ook. Regelmatig mooi uitzicht op de bergen. Natuurlijk net niet als ik m’n camera pak. Er wordt hier ook hier en daar flink aan het spoor gewerkt. Derde spoor?
Nu buigen twee sporen af. Naar boven. Wij gaan de tunnel in. Inderdaad.
Als we eruit komen zijn we al bijna in Brig. Dit kan wel tien minuten duren.

Geen zin om nu iets aan RTM of Flachbahn te doen. Ook lastig met weinig tafelruimte voor tijdschrift.
Stukje Thijsse lezen nog.

Inderdaad. Nu acht uur. De tunnel uit. Ineens een ruim dal. Hier ook weer allerlei werkzaamheden. O. We stoppen nog even in Visp. Klein lightrail-achtig treintje van de Matterhorn-Gotthard-Bahn. De kippenlijn in de bergen…..

Ik ga inpakken. We zijn er.

Als ik uit de trein stap in Brig belt Henk v. T. uit Amersfoort met een wikipedia-gerelateerde vraag. De wereld is klein….

Voor het station van Brig liggen twee sporen van de Matterhorn-Gotthard-Bahn. Daarover morgen meer…..

Advertenties

Written by Dick Bos

juni 22, 2016 bij 8:37 pm

Geplaatst in Frankfurt, ICE, Treinen, Zwitserland

Tagged with

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: